Lung Andrea oldala

Lélekgondolat

A meditáció hatása az agyra

2015. július 28. - Andrea Lung

Nagyon sok olyan tradicionális módszer van, melyet több különböző gyógyítással foglalkozó irányzat egymástól függetlenül alkalmaz. Néha tudományos nevet kap, néha valaki üzletet lát benne, ilyen vagy olyan formában. Pedig az igazság az, hogy ezek a tradicionális technikák valamilyen módon mindenki számára elérhetőek, megtanulhatóak, szabadon gyakorolhatóak. Ilyen a meditáció is. A meditáció jótékony hatása közismert. Célja, hogy harmóniába kerülj önmagaddal, melynek következményeként kiegyensúlyozottá válsz majd idővel, mely a környezetedhez való viszonyodat is kiegyensúlyozottabbá teszi, nyugodtabb és békésebb leszel. A modern orvoslás persze mindig tényeket akar, a tradicionális megoldásokra tudományos magyarázat kell. Ezért kutatni kezdték a meditáció, de még az ima fiziológiai hatásait is. Kellett valami magyarázat arra, hogyan idézhet elő ilyen változásokat némi rendszeresen, csendes üléssel vagy esetleg fekvéssel, csukott szemmel eltöltött idő. A Harvardi neuropszichológusok voltak az elsők, akik átfogó kutatást végeztek a meditációról. A Massachusettsi Általános Kórházban született eredmények sokkolóak voltak. Nem csak az bizonyosodott be ismét, hogy a meditáció jótékony hatással van a vérnyomásra, kiegyenlíti a légzést, ezáltal javítja az agyfunkciókat is, de a meditálók MRI-felvételeiből egyértelműen kimutatták a kutatók azt is, hogy már nyolc heti rendszeres meditáció – az agy két különböző területén is mérhető – fizikai változást idézett elő. Az egyik a tanulás, emlékezés, részvét és önészlelés szempontjából kulcsfontosságú hippocampus területén jelentkezett, ahol a kísérletet követően növekedett a szürkeállomány sűrűsége. Vagyis jóval tudatosabbak lettek a résztvevők önmagukkal kapcsolatban. A másik változás az amygdalában jelentkezett, ahol a szürkeállomány sűrűsége csökkent. Az amygdala a stresszt érzékelő és a dühért felelős része az agynak, vagyis a rendszeres meditáció következtében ez a terület kevésbé volt aktív, nem kapott olyan nagy szerepet, mint előtte. Azaz, nyugodtabbak, tudatosabbak lettek a résztvevők és kevésbé agresszíven álltak önmagukhoz és a környezetükhöz.

Próbáljátok ki! Nem kell bonyolult gyakorlatokkal kezdeni, legyen elég annyi, hogy elalvás előtt, vagy amikor van néhány perced, esetleg egyedül dolgozol és csendben megpihennél, hunyd le a szemed és hallgasd a nyugtató dallamokat. Engedd meg magadnak ezt a néhány percet naponta!

Forrás: Sue McGreevey, MGH Communication, Eight weeks to a better brain, Meditation study shows changes associated with awareness, stress, 2011, Harvard Gazette

A bejegyzés trackback címe:

https://lelekgondolat.blog.hu/api/trackback/id/tr97657590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.